Abstract and keywords
Abstract (English):
the network of modern temporary highways is operated only during logging, and at the end of the work and during the mud season are practically not used. Consequently, there is a need to create collapsible elements for temporary logging roads, which, if necessary, can be assembled in a fairly short time before starting work, is also easy to disassemble after the completion of logging operations and transported and laid in a new place. The coating is a slab containing a wooden multilayer frame made up of elements representing sawmill waste of low-value species, put on a rib or laid flat with gaps, providing a spillage of concrete or polymer mass based on furfural acetone monomer. Untreated wood provides oriented reinforcement along and across the building element, as a result of which its tensile, bending and chipping strength are increased, and bulk density is reduced. The article also considers the constrained swelling of wood filler when using it as a reinforcing element of concrete based on cement is more dangerous, since it is not possible to significantly increase its ultimate extensibility even when introducing latex into its composition. The use of reinforcing mesh is not possible, since the alkali contained in the wet environment of the cement stone destroys the fiberglass mesh.

Keywords:
strength, coating, wood, concrete, tight swelling, saturation, adhesion.
Text

ВВЕДЕНИЕ

Сеть современных временных автомобильных дорог эксплуатируется только во время лесозаготовок, по окончании работ и в период распутицы практически не используются. Значит, возникает необходимость создания сборно-разборных элементов для временных лесовозных автодорог, которые при необходимости можно в достаточно короткие сроки собрать перед началом работ, так же легко разобрать после окончания проведения лесосечных работ и перевезти и уложить на новое место.

При этом, такие элементы должны обладать необходимыми свойствами: высокой прочностью (особенно на изгиб), небольшой массой и иметь легкоразъемные стыки, а также быть сравнительно дешевыми.

В настоящее время применяют колейные покрытия в виде железобетонных плит различной формы и с различными видами стыков [1]. Их недостатками являются: большая масса, использование в конструкции дорогостоящей арматуры и закладных деталей, соединение при помощи сварочного оборудования.

Использование деревянных щитов достаточно удобно, но данный вид покрытий имеет так же существенные недостатки: применение крупной деловой древесины, наличие металлических стыков и гниение в процессе эксплуатации в сырых, заболоченных участках.

References

1. GOSTy №№ 25912 (1-88), (2-88), (3-88).

2. Primenenie gidrofobiziruyuschih i modificiruyuschih sostavov dlya propitki drevesnogo armiruyuschego zapolnitelya. Storodubceva T.N., Harchevnikov V.I., Tomilin A.I., Baturin K.V. Lesotehnicheskiy zhurnal. 2012. № 2 (6). S. 36-46.

3. Vynoslivost' i treschinostoykost' kompozicionnogo materiala. storodubceva t.n., aksomitnyy a.a., baturin k.v. aktual'nye napravleniya nauchnyh issledovaniy xxi veka: teoriya i praktika. 2013. № 5. s. 324-330.

4. Pokrovskaya, E. Research of Bioproof Materials at Superficial Modification of Wood. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2019 471(3),032047.

5. Can, A., Sivrikaya, H. Effect of water repellents on the surface characterisation of scots pine (Pinus sylvestris) exposed to accelerated and outdoor weathering. 28th International Conference on Wood Science and Technology, ICWST 2017: Implementation of Wood Science in Woodworking Sector s. 125-133.


Login or Create
* Forgot password?