Abstract and keywords
Abstract (English):
The urgency of the need for constructive improvement of the towing device of a forest car with a trailer, aimed at increasing its reliability, reducing metal consumption, reducing fuel consumption of a forest car with a trailer due to the accumulation and reuse in the process of energy that is not efficiently dissipated into the environment of the energy generated in the traction coupling device when driving a road train. The conditions for the removal of forest materials by a timber truck with a trailer in the conditions of logging are described. The basic regulatory documents governing the requirements for the design of towing devices are considered. The main transient processes during the movement of a forest car with a trailer are described, which contribute to the appearance of large dynamic loads from the inertia of the forest car and trailer in the towing device. A promising design of a pneumatic-hydraulic towing device of a forest car with a trailer is proposed, which allows converting kinetic energy that inevitably arises in the towing device from the inertia forces of the masses of a forest car and trailer to potential for its further useful use in technological hydraulic equipment of a forest car with a trailer . The device and the operation of the pneumatic-hydraulic towing device of a forest car with a trailer are described. It is established that the use of the developed device will reduce fuel consumption, increase reliability and improve the smoothness of the forest car with a trailer.

Keywords:
traction coupling device, timber truck, trailer, inertia forces, pneumohydraulic accumulator, recovery, pneumohydraulic device, hydraulic energy.
Text

ВВЕДЕНИЕ

Процесс вывозки лесоматериалов лесовозными автомобилями с прицепами (ЛАП) в условиях лесозаготовок отличается крайне тяжелыми условиями, вызванными плохим качеством лесовозных дорог и сложным рельефом местности. Движение ЛАП в таких условиях приводит к появлению значительных динамических нагрузок в их тягово-сцепных устройствах (ТСУ), которые ведут к снижению скорости, увеличению расхода топлива, снижению производительности ЛАП, а также к поломкам и появлению дефектов в деталях ТСУ. Конструктивное усовершенствование ТСУ ЛАП требует существенного обобщения и изучения накопленного в мире за многие годы фактического материала по особенностям их технических решений. Разработка ТСУ ЛАП с конструктивными параметрами, обеспечивающими их высокую надежность, низкую металлоемкость, снижение расхода топлива ЛАП за счет возможности накопления ТСУ и повторного использования в технологическом процессе непроизводительно рассеиваемой в окружающую среду энергии, является актуальной задачей [1, 2].

References

1. Schukin, M. M. Scepnoe ustroystvo avtomobiley i tyagachey. Konstrukciya, teoriya, raschet / M. M. Schukin // MAShGIZ, Gosudarstvennoe nauchno-tehnicheskoe izdatel'stvo mashinostroitel'noy literatury, Moskva, 1961, Leningrad. - 211 s.

2. Zakin, Ya. H. Konstrukcii i raschet avtomobil'nyh poezdov / Ya. H. Zakin, M. M. Schukin, S. Ya. Margolis, P. P. Shiryaev, A. S. Andreev // Izdatel'stvo Mashinostroenie, 1968, Leningrad. - 106 s.

3. GOST 2349-75 Ustroystva tyagovo-scepnye sistemy «kryuk-petlya» avtomobil'nyh i traktornyh poezdov. Osnovnye parametry i razmery, tehnicheskie trebovaniya. - M. : Standartinform, 2014. - 11 s.

4. Tehnicheskiy reglament tamozhennogo soyuza TRTS 018/2011. O bezopasnosti kolesnyh transportnyh sredstv. - 465 s.

5. V. I. Posmetyev, V. O. Nikonov, V. V. Posmetyev Computer Simulation of the Recuperative Towing Coupler of a Forest Truck with a Trailer // Russian Forestry Journal. - 2019 - № 4 - pp. 108-123.


Login or Create
* Forgot password?