THE IMPORTANCE OF «HUMAN CAPITAL» AND «KNOWLEDGE SOCIETY» IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF FORESTRY IN THE RUSSIAN FEDERATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article actualizes the importance of the concepts «human capital» and «knowledge society» in the situation of innovative development of the most important social spheres: education, culture, economy. The article reveals the essence and theoretical justification of the concept of «human capital» in the interpretation of foreign (T. Schultz, G. Becker, M. Friedman, M. Foucault, P. Bourdieu, J. Passeron) and domestic (R. I. Kapelyushnikov, Y. A. Korchagin, V. V. Radaev, N. M. Rimashevskaya) researchers. We trace the growth factor of «human capital» as a key strategic resource in the dynamics of sociogenesis and conceptual content of the phenomenon of «knowledge society», which is more or less correlated in the meaning of the concept of «information society». The fundamental importance of the humanistic orientation of knowledge in the modern socio-cultural and educational space, as well as the ethical and epistemological vector of the communicative and information model of socialization, explicating universal values, is indicated. It is emphasized that information processes in the early ХХI century are a very important vector of development of modern civilization, and this circumstance determines the global trends in education. However, no less important to base educational strategies for the future the primary factor remains the philosophy of man, the strategy of accumulating Humanities and humanistic national resource and human capital, projected for Russia and for civilization in General absolute meanings and core values of its existence.

Keywords:
innovation, culture, education, «human capital», «knowledge society».
Text

ВВЕДЕНИЕ

В современных условиях социокультурной трансформации глобального мира и, в частности, в контексте инновационных изменений российской образовательной модели не меньшую значимость, чем фактор экономической эффективности и «цифровой идентификации» в «сетевой» информационной среде, приобретает персональная самореализация и культурная идентификация человека, фактор роста «человеческого капитала» как ключевого стратегического ресурса в динамике социогенеза, формирующего «матрицу будущего». Аналогично актуализируется и концептуально наполняется возникший на рубеже тысячелетий социокультурный феномен «общество знаний», в большей  или меньшей степени коррелирующий  по смыслу понятию «информационное общество».

Наряду с этим принципиальную важность в современном социокультурном и образовательном пространстве приобретает  гуманистическая  направленность знания, этико-эпистемологический вектор коммуникативной и информационной модели социализации, эксплицирующий общечеловеческие ценности.

References

1. Zborovskiy, G.E. Obrazovanie: ot XX k XXI veku / G. E.Zborovskiy. - Ekaterinburg, 2000. - 301 s.

2. Ka¬pe¬lyush¬ni¬kov, R. Skol'¬ko sto¬it che¬lo¬ve¬che¬skiy ka¬pi¬tal Ros¬sii? /R. Ka¬pe-lyush¬ni¬kov // Voprosy eko¬no¬mi¬ki. - 2013. - № 1. - S. 27-47. - №2. - S. 24-46.

3. Kobeleva, A.A. Chelovecheskiy kapital: ponyatiynyy apparat i struktura/ A.A.Kobeleva // Ekonomicheskie issledovaniya. - 2017. - № 4. - S.3-5.

4. Radaev, V.V. Ponyatie kapitala, formy kapitalov i ih konvertaciya / V.V. Radaev // Obschestvennye nauki i sovremennost'. - 2003. -№ 2. - S. 5-17.

5. Shestakova, I.G. Chelovecheskiy kapital v cifrovuyu epohu / I.G. Shestakova// Nauchnyy zhurnal NIU ITMO. Seriya: Ekonomika i ekologicheskiy menedzhment. - 2018. - №1. - S. 56-63.

6. Becker, G.S. Human Capital / G.S. Becker. - New York: Columbia University Press, 1964, XVI. - 187 p.

7. Drucker, P. F. A Functioning Society Selections from Sixty Five Years of Writing on Community, Society, and Polity. / P. F. Drucker - Trans action Publishers: New Brunswick, NJ, 2003. - 245 r.

8. Drucker, P. F. Post-capitalist society / P. F. Drucker. - Oxford: Butterworth Heinemann, 1993. - VI, 204 r.

9. Schultz, T. Investment in Human Capital. The Role of Education and of Research / T. Schultz. - New York, The Free Press, London, Collier-Macmillan Limited, 1971, XII. - 272 p.

10. Woessmann L. The economic case for education / L. Woessmann // Education Economics. - 2016. - Vol. 24. - № 1. - Rp. 3-32

11. Yao Y. Does higher education expansion enhance productivity? // Journal of Macroeconomics. - 2019. - Vol. 59. - Rp.169-194.


Login or Create
* Forgot password?