ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF FINANCIAL SUPPORT FOR SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESSES DURING THE PANDEMIC
Abstract and keywords
Abstract (English):
It is obvious that the coronavirus pandemic, which has affected the whole world, continues and affects all spheres of human life, including negatively affecting the pace of economic development of the country. In the conditions of restrictions imposed in connection with the epidemiological situation, there is a decrease in the incomes of small and medium-sized businesses, therefore, to increase the business activity of entrepreneurs, it is necessary to implement effective financial support measures. Due to the fact that these entities do not have a sufficient reserve fund, which would allow in modern conditions of a sharp decline in purchasing power and, as a consequence, the income of organizations, to pay salaries to employees in full and on time, to settle obligations with creditors and landlords. Micro, small and medium-sized organizations, as the most vulnerable market entities in crisis conditions, need financial support. The effectiveness of this support can be achieved only by taking comprehensive measures to provide long-term concessional lending and control over the banking sector, in terms of interaction with entrepreneurs. The purpose of the study is to assess the availability of financial support, in particular lending to small and medium-sized businesses. The article discusses measures of financial support for entrepreneurship, effective from 2020. An assessment of the effectiveness of the implementation of these measures was carried out, problematic aspects were identified that do not allow business entities to have sufficient access to financial support in the form of concessional lending. The proposals aimed at reducing negative trends and increasing the availability of credit to small and microenterprises are listed.

Keywords:
small and medium-sized entrepreneurship, government support, financial support, pandemic, lending, risks
Text

Введение

Малое и среднее предпринимательство (далее МСП) является важнейшей составной частью экономики страны, которая влияет на рост доли населения, относящегося к среднему классу, увеличивает ответственность людей за результаты своего труда и в целом повышает инициативность населения, таким образом вносит значительный вклад в уровень социальной устойчивости общества. Оно является движущей силой рыночной экономики и в России последние десятилетия наблюдается его активное распространение, за счёт того, что всё больше молодёжи, выпускаясь из среднеспециальных и высших учебных заведений, строя своё дальнейшее будущее пытаются создать собственное дело [7, 11]. Успешное развитие микро, малых и средних предприятий является неотъемлемый и важным элементом рыночных отношений для обеспечения здоровой конкурентной среды, создания дополнительных рабочих мест.

Принято считать, что наиболее удачным условием для экономического развития хозяйствующего субъекта, обеспечивающего равенство возможностей, является такая организация деятельности, где определяющее значение отводится малому и среднему предпринимательству [6, 12]. Но сложившиеся кризисные условия, связанные с пандемией, создали сложности в развитии МСП, а выявленные негативные последствия нашли свое подтверждение во всех регионах, прежде всего отразившись на снижении числа субъектов МСП и количества лиц, занятых на данных предприятиях [1, 2]. Следует отметить, что есть острая необходимость в эффективной, соответствующей реалиям системе финансовой поддержки и помощи, которая позволит создать благоприятный экономический климат для отмеченных субъектов рынка, что как следствие приведет к экономическому росту [4, 10]. Для достижения указанной цели меры поддержки должны базироваться на принципе долгосрочности и своевременно корректироваться как при ухудшении показателей деятельности МСП, так и при изменении эпидемиологической обстановки.

References

1. Annenkova A.A., Filicheva T.A., Filicheva M.S. Instrumenty gosudarstvennoy podderzhki malogo i srednego predprinimatel'stva v usloviyah pandemii // Estestvenno-gumanitarnye issledovaniya. - 2021. - № 3 (35). - S. 31-38

2. Belyakov S.A., Stepina I.O., Eyrih V.E. Vliyanie pandemii COVID-19 na rynok truda: social'no-ekonomicheskie izmeneniya, cifrovizaciya // Kazanskiy Social'no-Gumanitarnyy Vestnik. - 2020. - № 5 (46).

3. Vremya dlya sistemnyh resheniy: MSP/POSTKOVID // Ekspertnyy centr pri Upolnomochennom i obschestvennom predstavitele Upolnomochennogo pri Prezidente RF po zaschite prav predprinimateley po voprosam malogo i srednego biznesa. / Pri uchastii: Instituta ekonomiki rosta im. P. A. Stolypina. - M: Izd-vo Institut ekonomiki rosta im. P. A. Stolypina, 2021. - 60 s.

4. Gapov M.G., Hubieva D.K. Maloe i srednee predprinimatel'stvo v period pandemii // Moskovskiy ekonomicheskiy zhurnal. - 2020. - №9. - URL: https://cyberleninka.ru (data obrascheniya: 15.11.2021).

5. Grudcyna L.Yu. «Novyy kurs dlya zabytogo naroda»: plan ekonomicheskoy podderzhki gosudarstvom malogo biznesa kak osnova gosudarstvennoy podderzhki naroda// Obrazovanie i pravo. - 2020. - № 2. - S. 21-23.

6. Kabir M.E. Gosudarstvennaya i obschestvennaya podderzhka malogo predprinimatel'stva (mezhdunarodnyy opyt): dis. kand. ekon. nauk: 08.00.14. - M., 2003.

7. Kovalenko S. V., Sharipova A. R. Problemy malogo biznesa v Rossii // Molodoy uchenyy. - 2016. - №10. - S. 743-746. - URL https://moluch.ru/archive/114/30273/ (data obrascheniya: 08.12.2020).

8. ONF s veduschimi delovymi associaciyami po porucheniyu prezidenta nachal opros o merah podderzhki MSP // Obscherossiyskiy narodnyy front. - URL: https://onf.ru/2020/05/25/onf-s-vedushchimi-delovymi-associaciyami-po-porucheniyu-prezidenta-nachal-opros-o-merah/ (data obrascheniya: 26.05.2021)

9. Rudakova O.V., Polyanin A.V., Golovina T.A., Strokov M.A. Problemy gosudarstvennoy politiki v oblasti podderzhki rossiyskogo predprinimatel'stva // Region: sistemy, ekonomika, upravlenie. - 2017. - № 2 (37). - S. 59-71.

10. Ewing J. (2020) Stevis-Gridneff M. European slump is worst since World War II, reports show // New York Times. April 30.

11. Laberge L., O'Toole K., Schneider J. & Smaye K. How COVID-19 pushed companies to a technology tipping point and changed business forever. McKinsey & Company. 2020. - URL: https://www.mckinsey.ru / business functions / strategy and corporate finance / our ideas / how-covid-19-pushed-companies-over-technology-a tipping point-and-transformed-businessforever (data obrascheniya: 08.10.2021)

12. Nagy H. A role for the state in the digital age // Journal of Innovation and Entrepreneurship. - 2018. - P. 7 - 5.


Login or Create
* Forgot password?