THE NEED TO DEVELOP A UNIFIED INFORMATION SYSTEM IN THE GRAIN MARKET AND DIGITAL TRANSFORMATION OF THE TRANSPORT AND LOGISTICS INFRASTRUCTURE OF THE SIBERIAN FEDERAL DISTRICT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The issues of developing a unified information system in the grain market and the digital transformation of transport and logistics infrastructure are gaining high importance in modern economic conditions. This issue is especially relevant in the Siberian Federal District, as the region is the largest grain producer. The level of development of transport and logistics infrastructure in the Siberian Federal District does not allow the subjects of the grain market to deliver large volumes of grain to the consumer promptly and on time via interregional links and for export, and the remoteness from the main sales markets leads to an increase in the price of grain due to high transaction costs. The article reflects the main indicators of grain production in Russia and the Siberian Federal District in dynamics for 2017-2021. The mechanism of organization of the digital system of transport and logistics infrastructure of the grain market is presented. The authors have identified the principles that determine the development of a unified information system for the grain transport and logistics infrastructure of the Siberian Federal District, their content. The study focuses on the prerequisites and the need for the use of digital technologies that facilitate the implementation of more efficient activities in the grain market, process the required amount of data in the shortest possible time and optimize transaction costs. The exchange of operational and reliable information between the subjects of the grain market is a success factor in the management of grain supply chains.

Keywords:
grain market, Siberian Federal District, transport and logistics infrastructure, transaction costs, digitalization
Text

Введение

Актуальность исследования состоит в том, что зерновой рынок, являясь составной частью агропродовольственного рынка, взаимосвязан с различными отраслями народного хозяйства. Практика показывает, что развитие зернового рынка и эффективность функционирования всей экономической системы региона зависит от состояния транспортно-логистической инфраструктуры и качества оказания транспортно-логистических услуг.

Развитие единой информационной системы на зерновом рынке и цифровая трансформация транспортно-логистической инфраструктуры для Сибирского федерального округа – это вопросы конкурентоспособности зерновых компаний региона, которые стремятся увеличить свое присутствие на российском и зарубежном рынках. Зарубежный и отечественный опыт показывает, что цифровая трансформация инфраструктуры способствует снижению трансакционных издержек и росту доходов субъектов рынка [2,4].

В Сибирском федеральном округе валовой сбор зерновых культур составляет 14,7 – 17,6 млн т зерна, 1,6 млн т поставляется на экспорт (Таблица 1) [7]. Доля округа в производстве зерна в Российской Федерации за 2017-2021 гг. составляет 11,2 – 14,6%.

Таблица 1

Валовой сбор зерновых и зернобобовых культур в хозяйствах всех категорий, тыс. т.

Table 1

Gross harvest of grain and leguminous crops in farms of all categories, thousand tons

 

2017 г.

2018 г.

2019 г.

2020 г.

2021 г.

Российская Федерация

135 538,7

113 255,0

121 199,9

133 464,9

120655,7

Сибирский федеральный округ

15622,2

14908,1

14662,0

14931,8

 

17579,5

* составлено автором по [1].

 

Такие объемы производства зерна при сложившемся уровне и культуре потребления позволяют Сибирскому федеральному округу ежегодно по межрегиональным поставкам и на экспорт поставлять от 4 до 7 млн тонн зерна и продуктов его переработки.

Цель исследования

Цель исследования состоит в обосновании необходимости развития единой информационной системы на зерновом рынке и цифровой трансформации транспортно-логистической инфраструктуры Сибирского федерального округа.

Материал и методы исследования

Информационная база исследования основана на данных Федеральной службы государственной статистики, Федеральной таможенной службы и других открытых источников. Методологическую основу исследования составили результаты исследований ученых, законодательные и нормативно-правовые акты, регулирующие зерновой рынок. При выполнении исследования использовались методы и приемы: монографический, экономико-статистический, абстрактно-логический.

References

1. Agropromyshlennyy kompleks Rossii v 2020 godu. M., 2021. - 564 s.

2. Dunaev, O.N. Translogisticheskaya platforma v razvitii Evroaziatskih aviatransportnyh svyazey / O.N. Dunaev, D.V. Nesterova // Transport Rossiyskoy Federacii. 2015. № 6 (61). S. 32-37.

3. Zolotarev, M.I. Blokcheyn nahodit tochku opory v logistike i cepyah postavok/ M.I. Zolotarev // Innovacii transporta. 2018. № 1(31). S. 18-21.

4. Korostelev, V. Kitayskaya nacional'naya platforma dlya transporta i logistiki LOGINK - primer realizacii cifrovoy ekonomiki. 2017. URL: http://seanews.ru/2017/11/30/kitajskaja-nacionalnaja-platforma-dl/

5. Marusin, A.V. Osobennosti cifrovoy transformacii transportno-logisticheskoy sfery / A.V. Marusin, T.H. Ablyazov // Economics: Yesterday, Today and Tomorrow. 2019, Vol. 9, Is. 3A. P. 71-78.

6. Nacional'naya programma «Cifrovaya ekonomika Rossiyskoy Federacii do 2024 goda», utverzhdennaya protokolom zasedaniya prezidiuma Soveta pri Prezidente Rossiyskoy Federacii po strategicheskomu razvitiyu i nacional'nym proektam ot 4 iyunya 2019 g. № 7.

7. Oficial'nyy sayt Federal'noy tamozhennoy sluzhby Rossii [elektronnyy re-surs]: https://customs.gov.ru/ (data obrascheniya 20.03.2022).

8. Sinkin, A.S. Cifrovaya platforma transportnogo kompleksa RF. [elektronnyy re-surs]: https://events.ato.ru/upload/FILES/ DAF18_Sinkin_Ministry%20of%20transport.pdf

9. Yakovleva, E.A. Cifrovizaciya transportno-logisticheskoy otrasli v usloviyah globalizacii mirovoy ekonomiki / E.A. Yakovleva E.A., V.A. Zelikov, E.V. Titova, A.Sh. Subhonberdiev, D.K. Kostina, E.A. Gubertov E.A. // Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta inzhenernyh tehnologiy. 2019. T. 81. № 4 (82). S. 243-250.

10. European Logistics Platform. [elektronnyy resurs]: http://www.european-logistics-platform.eu/en/members/

11. Gao, T. Dynamic optimization of fuel and logistics costs as a tool in pursuing economic sustainability of a farm / T. Gao, V. Erokhin, A. Arskiy // Sustainability (Switzerland) 11(19),5463.


Login or Create
* Forgot password?