Abstract and keywords
Abstract (English):
The article provides an overview of the main strategic documents for the development of the tourism industry both at the federal level and at the regional levels. Among the main measures for the implementation of the Strategy for the period up to 2035 in the tourism sector, they noted: the formation of the institutional system of the industry; development of tourist infrastructure; formation of a tourist product; qualitatively new management of the industry; advanced training of participants in the tourism industry; ensuring an increase in the number of foreign tourists visiting the Russian Federation. To analyze the development of these measures in the region, a SWOT-analysis of the development of the tourism industry in the Voronezh region was carried out. The strengths included the availability of significant resources for the development of various types of tourism. The created room stock of accommodation facilities, represented by key foreign and domestic hotel brands, is capable of receiving up to 1.5 million tourists a year. The developed transport infrastructure of the Voronezh region, the presence of the international airport "Voronezh" are significant competitive advantages of the Voronezh region. The weaknesses include the fact that Voronezh and the region do not have a sufficiently developed hospitality industry and a well-recognized brand. The contribution of tourism activity to the well-being of its key participants was considered. A forecast was made in accordance with the Tourism Development Strategy 2035 of the export of tourism services and the gross value added of the tourism industry in Russia.

Keywords:
tourism development strategy, national project, types of tourism, region, development of tourism infrastructure, formation of a tourism product
Text

ВВЕДЕНИЕ

Развитие туризма является на сегодняшний момент одной из ведущих задач для каждого региона Российской Федерации. Те выгоды, которые может дать развитие туризма для региона неоспоримо будут весомой поддержкой для его успешного развития. Туристическая индустрия может стать удачной сферой для развития в виду большого внутреннего спроса на его продукт. Из –за сложившихся условий, таких как пандемия, снижение курса российского рубля, закрытия многих границ, российский турист, привыкший к путешествиям, будет вынужден использовать внутренние маршруты для путешествий. Таким образом, можно будет воспользоваться внутренним спросом на продукт, развить его, и в дальнейшем продавать не только на внутреннем, но и мировом рынке – то есть иностранным туристам. Поддержание внутреннего спроса и развитие спроса со стороны иностранных туристов – есть одна из основных задач, которую Правительство ставит перед участниками туристического рынка. Рассмотрим основы государственно политики в отношении туристской деятельности подробнее.

ЦЕЛЬ ИССЛЕДОВАНИЯ

Целью исследования является рассмотрение основных стратегических документов по развитию туризма в Российской Федерации, их анализ и выработка основных направлений развития туристской индустрии в соответствии с этими документами в Воронежской области.

Для достижения поставленной цели были поставлены следующие задачи исследования:

-рассмотрение основных стратегических документов по развитию туризма в Российской Федерации;

рассмотрение  основных стратегических документов по развитию туризма в Воронежской области;

-анализ основных направлений развития туристской индустрии в соответствии с этими документами в Воронежской области;

-выработка рекомендаций по направлениям развития туристской индустрии в Воронежской области.

References

1. Strategiya razvitiya turizma v Rossiyskoy Federacii na period do 2035 goda, utverzhdena rasporyazheniem Pravitel'stva Rossiyskoy Federacii ot 20 sentyabrya 2019 goda №2129-r.

2. Koncepciya federal'noy celevoy programmy "Razvitie vnutrennego i v'ezdnogo turizma v Rossiyskoy Federacii (2019 - 2025 gody)", utverzhdennoy rasporyazheniem Pravitel'stva ot 5 maya 2018 g. № 872-r.

3. O razvitii turizma v Voronezhskoy oblasti (s izmeneniyami na 29 oktyabrya 2018 goda) Zakon Voronezhskoy oblasti ot 06 oktyabrya 2011 goda N 124-OZ

4. Federal'naya celevaya programma «Razvitie vnutrennego i v'ezdnogo turizma v Rossiyskoy Federacii (2011 - 2018 gody)», utverzhdennaya rasporyazheniem Pravitel'stva 28 iyulya 2011 goda №644.

5. Yankina I.A., Novi I.N. Strategicheskiy potencial turistskogo biznesa v kontekste social'no-ekonomicheskogo razvitiya regiona Biznes. Obrazovanie. Pravo. 2020. -№ 3 (52). -S. 118-123. - DOI:https://doi.org/10.25683/VOLBI.2020.52.360.

6. Tomka, D. Thematic cultural tourist routes of Danube region-Local cultural goods as a global attraction. In Danube Strategy-Strategic Significance for Serbia / D. Tomka, G. Ðuri´c, G. Tomka, N.J. Šarˇcevi´c, E.S. Karanovi´c, Eds. // The Institute of International Politics and Economics: Belgrade, Serbia. - 2012. - pp. 259-273. - ISBN 978-86-7067-167-6.

7. Erfurt-Cooper, P. European waterways as a source of leisure and recreation. In River Tourism; Prideaux, B., Cooper, M., Eds.; CABI: Wallingford, UK, 2009; pp. 95-117. ISBN 978-1-845-93468-2.

8. Voronezhskiy statisticheskiy ezhegodnik. 2019: Stat. sb. / Voronezhstat. - V 75 Voronezh, 2019. - 340 s.

9. Regent, T.M. Improvement of strategic management of a tourism enterprise in the international market / T.M. Regent, O.A. Glinkina, S.A. Ganina , O.V. Markova , V.O. Kozhina // Journal of Environmental Management and TourismOtkrytyy dostupVolume 10, Issue 2, Spring 2019, Pages 427-431. - DOI:https://doi.org/10.14505/jemt.v10.2(34).19.

10. Kazakov, M. System diagnostics and monitoring of socio-economic and tourist potential of peripheral territories of the region / M.Kazakov, V. Gladilin, A. Mirokhina, E. Drannikova, G. Narozhnaya // Journal of Environmental Management and Tourism. - 2018. - 9 (2). - pp. 283-290. - doi:https://doi.org/10.14505/jemt.v9.2(26).08.


Login or Create
* Forgot password?